عادل موتورز

صيانه عامه 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا صيانه عامه 829894
ادارة المنتدي صيانه عامه 103798

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

عادل موتورز

صيانه عامه 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا صيانه عامه 829894
ادارة المنتدي صيانه عامه 103798

عادل موتورز

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
عادل موتورز

قرأن كريم - افلام عربية واجنبية - اغانى عربية واجنبية- برامج كمبيوتر- العاب كمبيوتر - جميع قطع غيار الموتوسيكلات الصينى


3 مشترك

    صيانه عامه

    Dr 3dool
    Dr 3dool
    Deputy Director-General
    Deputy Director-General


    عدد المساهمات : 405
    ذكر تاريخ التسجيل : 22/11/2009
    العمر : 42

    صيانه عامه Empty صيانه عامه

    مُساهمة من طرف Dr 3dool الإثنين نوفمبر 23, 2009 12:06 pm

    صيانه

    الموضوع ده مهم جدا لكل الناس اللي معاها موتوسيكل صيني فنرجو تثبيت الموضوع
    وأنا مش هبخل بأي معلومة على كل أحبائي




    وهناك بعض المعلومات أردت أن أضيفها
    بالنسبة لموضوع الزيت - انا بحط زيت التعاون وكنت الاول بحط كالتكس
    عموما زيت كالتكس زيت خفيف وزيت التعاون تقققققيل جدا طيب ايه الفرق بين التقيل والخفيف ؟
    أنا سألت في الموضوع ده ناس كتير وطلعت منهم كلهم بأن الموتور طالما كويس يبقي
    نحط زيت لزوجة عالية (التعاون) عشان تحافظ على رؤوس التروس بالموتور
    من التآكل بس هنا في مشكلة زيت التعاون عشان لزج بيسخن أوييييي وبيخلي
    الموتور يسخن (يولع) حتي لو مشيت شارع واحد . يبقي الحل نستعمله في الشتاء
    . أما في الصيف نكتفي بأي زيت وسط أو خفيف زي مثلا زيت كالتاكس وده زيت
    خفيف جددا أما زيت موبيل زيت وسط وبيتهيألي ده كويس في الصيف

    وبالنسبة لتوقيت تغيير الزيت - أجمعت الآراء على تغيير الزيت كل 300 ك بس
    أنا بصراحة عشان عاوز أحافظ أكتر على الموتور بقيت أغير كل 150 ك ولما بغيره
    بلاقيه نازل من طبة الزيت شبه نظيف - ومش أسود زي كتيييييييييييير من الناس
    يعني بيطحنو المكنة بزيتها لحد ما تقول جااااااااااي

    بالنسبة لموضوع الهوا بتاع الموتوسيكل :
    أي موتور جر في الدنيا يعتمد على الهواء والبنزين - وعشان نخلي كلامنا علمي
    نقدر نقول أن بيتم فرقعة داخل البستم نتيجة احتكاك الشرارة مع البنزين فتنتج
    فرقعة (بدون صوت طبعا) ينتج عنها دفع كمية من الهواء لتدفع في النهاية عمود
    الكرنك للدوران ومن هذا تنتج الحركة وبالنسبة للموتور الصيني 1 بستم فقوة الدفع
    ضعيفة لذلك لا ينصح برفع حصان بالموتوسيكل الصيني بالمرة

    المهم عشان منخرجش من موضوع الهوا - الهوا في الموتوسيكل زي البنزين تمام
    فلازم نحافظ على نظافته باستمرار ويمكن واحد يلاقي المكنة مش كويسة
    يروح يغسلها فيلاقيها سحبها بقي كويس وصوتها كويس وده نتيجة نظافة فلتر الهوا .

    انتظروا المزززززززززززززززززيد ان شاء الله .


    ارجو تقييم الموضوع[b]
    hima
    hima
    مشرف منتدى الاكسسوارات والاستفتاءات
    مشرف منتدى الاكسسوارات والاستفتاءات


    عدد المساهمات : 8
    ذكر تاريخ التسجيل : 23/11/2009

    صيانه عامه Empty رد: صيانه عامه

    مُساهمة من طرف hima الإثنين نوفمبر 23, 2009 7:32 pm

    شكرا ليك يا عادل
    avatar
    ahmedaliapdalla
    عضو جديد
    عضو جديد


    عدد المساهمات : 5
    ذكر تاريخ التسجيل : 10/01/2011
    العمر : 59

    صيانه عامه Empty رد: صيانه عامه

    مُساهمة من طرف ahmedaliapdalla الإثنين يناير 10, 2011 10:45 am

    شكرا عدول على المجهود

      الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين مايو 20, 2024 3:24 pm