صيانه
الموضوع ده مهم جدا لكل الناس اللي معاها موتوسيكل صيني فنرجو تثبيت الموضوع وأنا مش هبخل بأي معلومة على كل أحبائي
وهناك بعض المعلومات أردت أن أضيفها
بالنسبة لموضوع الزيت - انا بحط زيت التعاون وكنت الاول بحط كالتكس عموما زيت كالتكس زيت خفيف وزيت التعاون تقققققيل جدا طيب ايه الفرق بين التقيل والخفيف ؟
أنا سألت في الموضوع ده ناس كتير وطلعت منهم كلهم بأن الموتور طالما كويس يبقي نحط زيت لزوجة عالية (التعاون) عشان تحافظ على رؤوس التروس بالموتور من التآكل بس هنا في مشكلة زيت التعاون عشان لزج بيسخن أوييييي وبيخلي الموتور يسخن (يولع) حتي لو مشيت شارع واحد . يبقي الحل نستعمله في الشتاء . أما في الصيف نكتفي بأي زيت وسط أو خفيف زي مثلا زيت كالتاكس وده زيت خفيف جددا أما زيت موبيل زيت وسط وبيتهيألي ده كويس في الصيف
وبالنسبة لتوقيت تغيير الزيت - أجمعت الآراء على تغيير الزيت كل 300 ك بس أنا بصراحة عشان عاوز أحافظ أكتر على الموتور بقيت أغير كل 150 ك ولما بغيره بلاقيه نازل من طبة الزيت شبه نظيف - ومش أسود زي كتيييييييييييير من الناس يعني بيطحنو المكنة بزيتها لحد ما تقول جااااااااااي
بالنسبة لموضوع الهوا بتاع الموتوسيكل :
أي موتور جر في الدنيا يعتمد على الهواء والبنزين - وعشان نخلي كلامنا علمي نقدر نقول أن بيتم فرقعة داخل البستم نتيجة احتكاك الشرارة مع البنزين فتنتج فرقعة (بدون صوت طبعا) ينتج عنها دفع كمية من الهواء لتدفع في النهاية عمود الكرنك للدوران ومن هذا تنتج الحركة وبالنسبة للموتور الصيني 1 بستم فقوة الدفع ضعيفة لذلك لا ينصح برفع حصان بالموتوسيكل الصيني بالمرة
المهم عشان منخرجش من موضوع الهوا - الهوا في الموتوسيكل زي البنزين تمام فلازم نحافظ على نظافته باستمرار ويمكن واحد يلاقي المكنة مش كويسة يروح يغسلها فيلاقيها سحبها بقي كويس وصوتها كويس وده نتيجة نظافة فلتر الهوا .
انتظروا المزززززززززززززززززيد ان شاء الله .
الموضوع ده مهم جدا لكل الناس اللي معاها موتوسيكل صيني فنرجو تثبيت الموضوع وأنا مش هبخل بأي معلومة على كل أحبائي
وهناك بعض المعلومات أردت أن أضيفها
بالنسبة لموضوع الزيت - انا بحط زيت التعاون وكنت الاول بحط كالتكس عموما زيت كالتكس زيت خفيف وزيت التعاون تقققققيل جدا طيب ايه الفرق بين التقيل والخفيف ؟
أنا سألت في الموضوع ده ناس كتير وطلعت منهم كلهم بأن الموتور طالما كويس يبقي نحط زيت لزوجة عالية (التعاون) عشان تحافظ على رؤوس التروس بالموتور من التآكل بس هنا في مشكلة زيت التعاون عشان لزج بيسخن أوييييي وبيخلي الموتور يسخن (يولع) حتي لو مشيت شارع واحد . يبقي الحل نستعمله في الشتاء . أما في الصيف نكتفي بأي زيت وسط أو خفيف زي مثلا زيت كالتاكس وده زيت خفيف جددا أما زيت موبيل زيت وسط وبيتهيألي ده كويس في الصيف
وبالنسبة لتوقيت تغيير الزيت - أجمعت الآراء على تغيير الزيت كل 300 ك بس أنا بصراحة عشان عاوز أحافظ أكتر على الموتور بقيت أغير كل 150 ك ولما بغيره بلاقيه نازل من طبة الزيت شبه نظيف - ومش أسود زي كتيييييييييييير من الناس يعني بيطحنو المكنة بزيتها لحد ما تقول جااااااااااي
بالنسبة لموضوع الهوا بتاع الموتوسيكل :
أي موتور جر في الدنيا يعتمد على الهواء والبنزين - وعشان نخلي كلامنا علمي نقدر نقول أن بيتم فرقعة داخل البستم نتيجة احتكاك الشرارة مع البنزين فتنتج فرقعة (بدون صوت طبعا) ينتج عنها دفع كمية من الهواء لتدفع في النهاية عمود الكرنك للدوران ومن هذا تنتج الحركة وبالنسبة للموتور الصيني 1 بستم فقوة الدفع ضعيفة لذلك لا ينصح برفع حصان بالموتوسيكل الصيني بالمرة
المهم عشان منخرجش من موضوع الهوا - الهوا في الموتوسيكل زي البنزين تمام فلازم نحافظ على نظافته باستمرار ويمكن واحد يلاقي المكنة مش كويسة يروح يغسلها فيلاقيها سحبها بقي كويس وصوتها كويس وده نتيجة نظافة فلتر الهوا .
انتظروا المزززززززززززززززززيد ان شاء الله .